03,12,2025 6 урок початок
V. Практична робота: Обробка Події OnCreate
Мета: Встановити заголовок вікна програми при її запуску.
Запустіть Lazarus та створіть новий проект.
Переконайтеся, що вибрано головне вікно (Form1).
В Інспекторі об'єктів перейдіть на вкладку "Події" (Events).
Знайдіть подію
OnCreateі двічі клацніть у полі праворуч.Ви перейдете до коду (Unit1.pas). Між
beginіend;в процедуріTForm1.FormCreateдодайте команду:DelphiForm1.Caption := 'Моя перша програма з подією!';Тут
Caption(Властивість) змінюється при виникненні подіїOnCreate.Запустіть програму (F9).
Перевірте: Заголовок вікна одразу після запуску має змінитися на "Моя перша програма з подією!".
1. Підготовка форми: Додавання Label та Button
Запустіть Lazarus та створіть новий проект.
Розмістіть компонент Label (Мітка):
З палітри компонентів Standard виберіть компонент TLabel.
Клацніть на формі, щоб розмістити Мітку. (Вона отримає ім'я Label1).
Налаштування властивостей Мітки (Label1):
В Інспекторі об'єктів для Label1 змініть властивість Caption на: Натисніть кнопку, щоб побачити магію!.
Можна також змінити розмір шрифту (властивість Font) для кращої видимості.
Розмістіть компонент Button (Кнопка):
З палітри компонентів Standard виберіть компонент TButton.
Клацніть на формі. (Вона отримає ім'я Button1).
Налаштування властивостей Кнопки (Button1):
Для об'єкта Button1 змініть властивість Caption на: Змінити текст.
Запустіть Lazarus та створіть новий проект.
Розмістіть компонент Label (Мітка):
З палітри компонентів Standard виберіть компонент TLabel.
Клацніть на формі, щоб розмістити Мітку. (Вона отримає ім'я Label1).
Налаштування властивостей Мітки (Label1):
В Інспекторі об'єктів для Label1 змініть властивість
Captionна:Натисніть кнопку, щоб побачити магію!.Можна також змінити розмір шрифту (властивість Font) для кращої видимості.
Розмістіть компонент Button (Кнопка):
З палітри компонентів Standard виберіть компонент TButton.
Клацніть на формі. (Вона отримає ім'я Button1).
Налаштування властивостей Кнопки (Button1):
Для об'єкта Button1 змініть властивість
Captionна:Змінити текст.
2. Обробка Події Кнопки OnClick
Створення обробника події:
Переконайтеся, що вибрано об'єкт Button1.
Перейдіть на вкладку "Події" (Events) в Інспекторі об'єктів.
Знайдіть подію OnClick і двічі клацніть у полі праворуч.
Додавання коду:
Ви перейдете до процедури TForm1.Button1Click. Всередині неї додайте команду, яка змінить текст (Caption) Мітки Label1:
DelphiLabel1.Caption := 'Вітаю! Ви успішно обробили подію натискання кнопки!';
Тут при натисканні на Button1 виконується код, який змінює властивість Caption об'єкта Label1.
Створення обробника події:
Переконайтеся, що вибрано об'єкт Button1.
Перейдіть на вкладку "Події" (Events) в Інспекторі об'єктів.
Знайдіть подію
OnClickі двічі клацніть у полі праворуч.
Додавання коду:
Ви перейдете до процедури
TForm1.Button1Click. Всередині неї додайте команду, яка змінить текст (Caption) Мітки Label1:
Label1.Caption := 'Вітаю! Ви успішно обробили подію натискання кнопки!';
Тут при натисканні на Button1 виконується код, який змінює властивість Caption об'єкта Label1.
Частина 4: Практична робота (15 хв)
Завдання: Створення проєкту "Привітання"
Створення нового проєкту: Переконайтеся, що відкрито новий застосунок.
Розміщення компонентів:
Додайте на форму кнопку (
TButton) з Палітри компонентів (Standard).
Зміна властивостей:
У вікні Інспектор об'єктів знайдіть властивість
Captionдля форми і змініть її наМій перший проєкт.Для кнопки (
Button1) змініть властивістьCaptionнаПривітати.
Додавання коду:
Двічі клацніть на кнопці
Привітати. Це автоматично створить процедуру-обробник подіїOnClickу Редакторі коду.Між ключовими словами
beginіend;введіть код:DelphiShowMessage('Вітаю! Ви успішно створили свій перший проєкт!');
💻 План-конспект уроку: Lazarus
| Елемент | Опис | Час |
| Тема | Вступ до середовища програмування Lazarus. Інтерфейс та основні компоненти. Створення першого проєкту. | - |
| Мета | Навчальна: Ознайомити учнів із середовищем програмування Lazarus, його інтерфейсом та основними елементами. Навчити створювати найпростіший застосунок. Розвивальна: Розвивати логічне мислення, уважність, навички роботи з графічним інтерфейсом. Виховна: Виховувати інтерес до програмування та інформаційних технологій. | 45 хв |
| Обладнання | Комп'ютери зі встановленою Lazarus IDE, проєктор (за потреби), інструкційні картки. | - |
Покрокова інструкція
Крок 1: Запуск Lazarus та створення нового проєкту
Запустіть Lazarus IDE.
Зазвичай, автоматично створюється новий проєкт типу "Застосунок" з порожньою Form1.
Крок 2: Додавання компонентів на форму
Знайдіть на Панелі компонентів вкладку Standard.
Додайте напис (Label):
Натисніть на іконку
TLabel(зазвичай, літера "A").Клацніть на Формі, щоб розмістити напис (Label1).
Додайте кнопку (Button):
Натисніть на іконку
TButton.Клацніть на Формі, щоб розмістити кнопку (Button1).
Крок 3: Налаштування властивостей (через Інспектор об'єктів)
Налаштуйте Label1:
Виділіть Label1.
У Інспекторі об'єктів знайдіть властивість
Caption.Змініть її значення з "Label1" на "Привіт, це мій перший застосунок!".
Налаштуйте Button1:
Виділіть Button1.
Знайдіть властивість
Caption.Змініть її значення на "Привітати!".
Крок 4: Додавання коду (Обробник події)
Двічі клацніть на кнопку Button1 на Формі. Lazarus автоматично переведе вас у Редактор коду та створить процедуру для події
OnClick:Delphiprocedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject); begin // Сюди ми пишемо код end;Між
beginтаend;вставте команду, яка змінить текст у Label1:DelphiLabel1.Caption := 'Вітаю! Ви натиснули на кнопку.';(Пояснити учням, що
:=означає оператор присвоєння, а текст береться в апострофи).
Крок 5: Запуск програми
Натисніть кнопку "Запуск" (зелений трикутник) або клавішу F9.
Перевірте, як працює програма: натисніть на кнопку "Привітати!" і подивіться, як змінюється напис.
Закрийте працюючу програму, щоб повернутися до Lazarus.
5. 📝 Підбиття підсумків (5 хв)
Яке середовище програмування ми сьогодні вивчали? (Lazarus)
Яку мову програмування воно використовує? (Object Pascal)
Назвіть основні вікна Lazarus? (Форма, Інспектор об'єктів, Редактор коду)
Що таке властивість? (Наприклад,
Caption– текст).
🧭 Домашнє завдання (1 хв)
Творче завдання: Спробуйте самостійно змінити інші властивості:
Властивість
ColorФорми (вікна програми).Властивість
Font(шрифт) для напису (Label1).
Практична робота №1: «Пошук в Інтернеті. Електронне листування»
https://seva22.blogspot.com/ - джерело
33 урок цикли з передумовою.
малюємо квадрати поки довжина не стане 100
Модифікуйте проєкт так, щоб:
- Квадрати малювалися, зменшуючись у розмірі, доки сторона не стане меншою за певне мінімальне значення.
- Змінювався не тільки розмір, але й колір або товщина лінії олівця під час кожного повторення циклу.
- Малювалися інші геометричні фігури (трикутники, п'ятикутники тощо).
32 урок
Практичне завдання 3 (за наявності комп'ютерів):
Виконання практичних завдань у середовищі програмування:
Написати програму, яка виводить на екран всі парні числа від 2 до заданого числа N, використовуючи цикл
while.Створити програму, яка запитує у користувача числа до тих пір, поки він не введе число 10, і виводить кількість введених чисел.
Урок 14.
1 Дайте визначення поняття "цикл з лічильником". Поясніть, для чого використовуються такі цикли в алгоритмах і програмах. Наведіть простий приклад задачі, де доцільно використовувати цикл з лічильником.
2 Опишіть структуру циклу з лічильником. Які основні елементи входять до його складу? Поясніть призначення кожного елемента (наприклад, початкове значення лічильника, кінцеве значення лічильника, крок лічильника, тіло циклу).
3 Що таке "величина" в програмуванні? Які типи величин ви знаєте? Як величини можуть використовуватися всередині циклів з лічильником? Наведіть приклади використання різних типів величин у циклах.
4 Поясніть, як змінюється значення лічильника в циклі. Як це впливає на виконання тіла циклу?
5 Чим відрізняється цикл з лічильником від циклу з умовою? У яких випадках краще використовувати цикл з лічильником, а в яких – цикл з умовою?
Урок 13 алгоритми з розгалцженням
1. створюємо у папці файл 1.py
2. записуємо програму
Урок 12 алгоритми
Урок 11
Урок 10
Урок 9. Введення та редагування даних основних типів. Редагування електронних таблиць. Автозаповнення та автозавершення. Копіювання та переміщення клітинок і діапазонів
7
Опрацювання табличних даних
- Практичне завдання
- Путівки.ods
- Пристрої.ods
- Джерело: (https://seva22.blogspot.com/p/7.html)