7 Клас

03,12,2025 6 урок початок

V. Практична робота: Обробка Події OnCreate

Мета: Встановити заголовок вікна програми при її запуску.

  1. Запустіть Lazarus та створіть новий проект.

  2. Переконайтеся, що вибрано головне вікно (Form1).

  3. В Інспекторі об'єктів перейдіть на вкладку "Події" (Events).

  4. Знайдіть подію OnCreate і двічі клацніть у полі праворуч.

  5. Ви перейдете до коду (Unit1.pas). Між begin і end; в процедурі TForm1.FormCreate додайте команду:

    Delphi
    Form1.Caption := 'Моя перша програма з подією!';
    

    Тут Caption (Властивість) змінюється при виникненні події OnCreate.

  6. Запустіть програму (F9).

  7. Перевірте: Заголовок вікна одразу після запуску має змінитися на "Моя перша програма з подією!".


Завдання для просунутих:

1. Підготовка форми: Додавання Label та Button

  1. Запустіть Lazarus та створіть новий проект.

  2. Розмістіть компонент Label (Мітка):

    • З палітри компонентів Standard виберіть компонент TLabel.

    • Клацніть на формі, щоб розмістити Мітку. (Вона отримає ім'я Label1).

  3. Налаштування властивостей Мітки (Label1):

    • В Інспекторі об'єктів для Label1 змініть властивість Caption на: Натисніть кнопку, щоб побачити магію!.

    • Можна також змінити розмір шрифту (властивість Font) для кращої видимості.

  4. Розмістіть компонент Button (Кнопка):

    • З палітри компонентів Standard виберіть компонент TButton.

    • Клацніть на формі. (Вона отримає ім'я Button1).

  5. Налаштування властивостей Кнопки (Button1):

    • Для об'єкта Button1 змініть властивість Caption на: Змінити текст.

2. Обробка Події Кнопки OnClick

  1. Створення обробника події:

    • Переконайтеся, що вибрано об'єкт Button1.

    • Перейдіть на вкладку "Події" (Events) в Інспекторі об'єктів.

    • Знайдіть подію OnClick і двічі клацніть у полі праворуч.

  2. Додавання коду:

    • Ви перейдете до процедури TForm1.Button1Click. Всередині неї додайте команду, яка змінить текст (Caption) Мітки Label1:

    Delphi
    Label1.Caption := 'Вітаю! Ви успішно обробили подію натискання кнопки!';
    

    Тут при натисканні на Button1 виконується код, який змінює властивість Caption об'єкта Label1.

03,12,2025 6 урок кінець

03,12,2025 7 урок початок

 Частина 4: Практична робота (15 хв)

Завдання: Створення проєкту "Привітання"

  1. Створення нового проєкту: Переконайтеся, що відкрито новий застосунок.

  2. Розміщення компонентів:

    • Додайте на форму кнопку (TButton) з Палітри компонентів (Standard).

  3. Зміна властивостей:

    • У вікні Інспектор об'єктів знайдіть властивість Caption для форми і змініть її на Мій перший проєкт.

    • Для кнопки (Button1) змініть властивість Caption на Привітати.

  4. Додавання коду:

    • Двічі клацніть на кнопці Привітати. Це автоматично створить процедуру-обробник події OnClick у Редакторі коду.

    • Між ключовими словами begin і end; введіть код:

      Delphi
      ShowMessage('Вітаю! Ви успішно створили свій перший проєкт!');
03,12,2025 7 урок кінець

💻 План-конспект уроку: Lazarus

ЕлементОписЧас
ТемаВступ до середовища програмування Lazarus. Інтерфейс та основні компоненти. Створення першого проєкту.-
МетаНавчальна: Ознайомити учнів із середовищем програмування Lazarus, його інтерфейсом та основними елементами. Навчити створювати найпростіший застосунок. Розвивальна: Розвивати логічне мислення, уважність, навички роботи з графічним інтерфейсом. Виховна: Виховувати інтерес до програмування та інформаційних технологій.45 хв
ОбладнанняКомп'ютери зі встановленою Lazarus IDE, проєктор (за потреби), інструкційні картки.-


Покрокова інструкція

Крок 1: Запуск Lazarus та створення нового проєкту

  1. Запустіть Lazarus IDE.

  2. Зазвичай, автоматично створюється новий проєкт типу "Застосунок" з порожньою Form1.

Крок 2: Додавання компонентів на форму

  1. Знайдіть на Панелі компонентів вкладку Standard.

  2. Додайте напис (Label):

    • Натисніть на іконку TLabel (зазвичай, літера "A").

    • Клацніть на Формі, щоб розмістити напис (Label1).

  3. Додайте кнопку (Button):

    • Натисніть на іконку TButton.

    • Клацніть на Формі, щоб розмістити кнопку (Button1).

Крок 3: Налаштування властивостей (через Інспектор об'єктів)

  1. Налаштуйте Label1:

    • Виділіть Label1.

    • У Інспекторі об'єктів знайдіть властивість Caption.

    • Змініть її значення з "Label1" на "Привіт, це мій перший застосунок!".

  2. Налаштуйте Button1:

    • Виділіть Button1.

    • Знайдіть властивість Caption.

    • Змініть її значення на "Привітати!".

Крок 4: Додавання коду (Обробник події)

  1. Двічі клацніть на кнопку Button1 на Формі. Lazarus автоматично переведе вас у Редактор коду та створить процедуру для події OnClick:

    Delphi
    procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
    begin
      // Сюди ми пишемо код
    end;
    
  2. Між begin та end; вставте команду, яка змінить текст у Label1:

    Delphi
    Label1.Caption := 'Вітаю! Ви натиснули на кнопку.';
    

    (Пояснити учням, що := означає оператор присвоєння, а текст береться в апострофи).

Крок 5: Запуск програми

  1. Натисніть кнопку "Запуск" (зелений трикутник) або клавішу F9.

  2. Перевірте, як працює програма: натисніть на кнопку "Привітати!" і подивіться, як змінюється напис.

  3. Закрийте працюючу програму, щоб повернутися до Lazarus.

5. 📝 Підбиття підсумків (5 хв)

  • Яке середовище програмування ми сьогодні вивчали? (Lazarus)

  • Яку мову програмування воно використовує? (Object Pascal)

  • Назвіть основні вікна Lazarus? (Форма, Інспектор об'єктів, Редактор коду)

  • Що таке властивість? (Наприклад, Caption – текст).


🧭 Домашнє завдання (1 хв)

  1. Творче завдання: Спробуйте самостійно змінити інші властивості:

    • Властивість Color Форми (вікна програми).

    • Властивість Font (шрифт) для напису (Label1).


# 🍎 Програма для складу: найпростіший облік

# --- 1. Початковий стан ---

# Створюємо змінні для кількості фруктів (цілі числа)
yabluka = 100
apelsyny = 50

print("--- Наш склад (Початок) ---")
print("Кількість яблук:", yabluka)
print("Кількість апельсинів:", apelsyny)

# --- 2. Облік (Операції) ---

# Ми додали 20 яблук (Додавання)
dodano_yabluk = 20
yabluka = yabluka + dodano_yabluk 

# Ми продали 5 апельсинів (Віднімання)
prodano_apelsyniv = 5
apelsyny = apelsyny - prodano_apelsyniv

# Обчислення загальної кількості фруктів (Додавання)
# Створюємо нову змінну для загальної кількості
vsiogo_fruktov = yabluka + apelsyny

# --- 3. Кінцевий результат ---

print("\n--- Склад після обліку ---")
print("Залишилось яблук:", yabluka)
print("Залишилось апельсинів:", apelsyny)
print("ВСЬОГО фруктів на складі:", vsiogo_fruktov)


Практична робота №1: «Пошук в Інтернеті. Електронне листування»



 https://seva22.blogspot.com/ - джерело

33 урок цикли з передумовою.

малюємо квадрати поки довжина не стане 100

Модифікуйте проєкт так, щоб:

  • Квадрати малювалися, зменшуючись у розмірі, доки сторона не стане меншою за певне мінімальне значення.
  • Змінювався не тільки розмір, але й колір або товщина лінії олівця під час кожного повторення циклу.
  • Малювалися інші геометричні фігури (трикутники, п'ятикутники тощо).



32 урок

Практичне завдання 3 (за наявності комп'ютерів):

  • Виконання практичних завдань у середовищі програмування:

    • Написати програму, яка виводить на екран всі парні числа від 2 до заданого числа N, використовуючи цикл while.

    • Створити програму, яка запитує у користувача числа до тих пір, поки він не введе число 10, і виводить кількість введених чисел.

Урок 14.

1 Дайте визначення поняття "цикл з лічильником". Поясніть, для чого використовуються такі цикли в алгоритмах і програмах. Наведіть простий приклад задачі, де доцільно використовувати цикл з лічильником.
2 Опишіть структуру циклу з лічильником. Які основні елементи входять до його складу? Поясніть призначення кожного елемента (наприклад, початкове значення лічильника, кінцеве значення лічильника, крок лічильника, тіло циклу).
3 Що таке "величина" в програмуванні? Які типи величин ви знаєте? Як величини можуть використовуватися всередині циклів з лічильником? Наведіть приклади використання різних типів величин у циклах.
4 Поясніть, як змінюється значення лічильника в циклі. Як це впливає на виконання тіла циклу?
5 Чим відрізняється цикл з лічильником від циклу з умовою? У яких випадках краще використовувати цикл з лічильником, а в яких – цикл з умовою?

Урок 13 алгоритми з розгалцженням

1. створюємо у папці файл 1.py 

2. записуємо програму


















Урок 12 алгоритми



Урок 11

https://docs.google.com/document/d/1-ky_SxqYJDiR2hs31BfLWkcsbiyabarF/edit?usp=sharing&ouid=108062587860123931097&rtpof=true&sd=true

Урок 10

ПРЕЗЕНТАЦІЯ


 Урок 9. Введення та редагування даних основних типів. Редагування електронних таблиць. Автозаповнення та автозавершення. Копіювання та переміщення клітинок і діапазонів



7










Опрацювання табличних даних

урок 6










Урок 7. Поняття електронної таблиці. Табличні процесори, їх призначення. Середовище табличного процесора.
Джерело: (https://seva22.blogspot.com/p/7.html)
Урок 8. Об’єкти електронних таблиць – аркуш, клітинка, діапазон клітинок.
Урок 10. Адресація. Формули.
Джерело: (https://seva22.blogspot.com/p/7.html)
Урок 11. Практична робота №2
Джерело: (https://seva22.blogspot.com/p/7.html)

Урок 21. Практична робота №5. Створення та виконання лінійних алгоритмів та програм.
Джерело: (https://seva22.blogspot.com/p/7.html)